کولینز و همکارانش[۲۲] از نخستین کسانی بودند که واکنش درآمد ها و فرصت‌های رشد را مورد توجه قرار دادند. در بررسی آن ها از نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری برای نشان دادن فرصت‌های رشد اقتصادی شرکت استفاده شد. نتایج بررسی آن ها نشان می‌داد که واکنش بازار نسبت به یک ریال از درآمدهای غیر منتظره، در فرصت‌های رشد افزایش می‌یابد. آن ها خاطر نشان کردند که درآمدهای فعلی، قابلیت سوددهی پروژه های فعلی را نشان می‌دهد و ‌بنابرین‏ می‌توان بر مبنای سوددهی فعلی، در خصوص پروژه های آتی نیز اطلاعاتی به دست آورد. کولنیز و کوتاری اعلام کردند که ضریب واکنش درآمد هم در دوام درآمدها و هم در فرصت‌های رشد افزایش می‌یابد. تحقیقات بیدل و همکاران[۲۳] بر اساس نتایج کولنیز و کوتاری انجام شد وجزء اولین مطالعاتی بود که روی تجزیه و تحلیل رابطه بین درآمدها و بازده‌ها در سطح صنعت تأکید نمود. نتایج بررسی آنان نشان داد که تأثیر فرصت‌های رشد آتی روی چندگانگی درآمدها در صنایع مختلف متفاوت است. شواهد بررسی آن‌ ها نشان داد که اگر تفاوت‌های مختصر درون صنعتی نادیده انگاشته شود، فرصت‌های آتی رشد برای تمام شرکت‌های موجود در یک صنعت مشابه ثابت خواهد بود اما نتایج آن ها با بررسی کولینز و همکاران متفاوت بود.

 

از آنجایی که بر مبنای تحقیقات فاما و همکاران[۲۴] رشد را می‌توان با بهره گرفتن از نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری محاسبه نمود، احمد[۲۵] معتقد است نسبت ارزش بازار به دفتری در تحقیقات فاما و همکاران شاخصی برای تعدیل و ارائه بازار ریسک است. هرچه درجه رقابتی که یک شرکت با آن روبه رو است بیشتر باشد، تأثیری که درآمدهای غیر قابل پیش‌بینی فعلی روی درآمدهای پیش‌بینی شده آینده و روی ارزش شرکت دارد، کمتر خواهد بود. بدین ترتیب درجه رقابت بیشتر بین شرکت ها، به چندگانگی کمتر درآمدها منجر می‌شود. وی اعلام کرده که هر چه فرصت‌های رشد بیشتر باشد، درآمدهایی که درباره تغییرات در ارزش آن شرکت هستند، کمتر آگاهی بخش بوده و ‌بنابرین‏ چندگانگی درآمدها کمتر خواهد بود. ‌بنابرین‏ شاخص رشد وی ارتباط زیادی با سایر مقیاس‌هایی که در تجزیه و تحلیل وی از ساختار و رقابت و قیمت به کار می‌رود و می‌تواند تفسیر نتایج وی را تحت تأثیر قرار دهد، دارد (احمدپور و همکاران، ۱۳۹۱).

 

نهادهای اقتصادی شامل بنگاه‌ها، خانوارها و دولت ها هم با هر سطح ثروت، با انگیزه های متفاوتی اقدام به پس‌انداز کرده و ترکیبی از دارایی‌های ‌ذخیره‌کننده ارزش را انتخاب می‌کنند که بازده مطمئن و مطلوبی را عاید آن‌ ها کند. همچنین سپرده‌های اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، بخشی از شبه پول و نقدینگی است که ابزار سیاستی برای سیاستگذاران پولی ‌و بانکی محسوب شود. از این منظر بررسی تحولات حجم سپرده‌های بانکی و شناسایی عوامل مؤثر بر میزان شکل‌گیری آن‌ ها، به‌واسطه دو کارکرد فوق (یعنی جنبه پس‌انداز و کسب درآمد برای افراد و نظام بانکی که منابع لازم برای سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند به علاوه این‌که بخشی از یک متغیر سیاستی مهم به حساب می‌آید) از اهمیت ویژه‌ای در نزد پس‌اندازکنندگان، مدیران نظام بانکی و سیاست‌گذاران اقتصادی برخوردار است. عوامل بسیاری در تجهیز منابع سپرده‌ای در بانک‌ها مؤثرند که می‌توان آن ها را در قالب ادبیات پس‌انداز و تقاضا برای پول مورد بحث و بررسی قرار داد. برطبق ادبیات پس‌انداز و تقاضای پول و نیز مطالعات انجام گرفته، دو دسته عوامل محیطی و عوامل خاص سیستم بانکی در میزان جذب منابع سپرده‌ای در بانک‌ها مؤثر هستند. عوامل محیطی شامل متغیرهای اقتصاد کلان و عوامل خاص بانکی شامل متغیرهایی است که بیان کننده ویژگی‌های بانک‌ها است (نظریان و محمداسماعیل، ۱۳۸۸).

 

۲-۱۱- رابطه بین سپرده‌گذاری و رشد شرکت

 

سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها از سه جهت دارای اهمیت است: اول آن‌که پول‌های سپرده در نزد بانک باعث افزایش موجودی بانک می‌شود و همین امر بانک را قادر می‌سازد تا چند برابر وجه نقد را به صورت حواله منتشر و به وام‌گیرندگان جدید واگذار کند. دوم آن‌که هر قدر تعداد سپرده‌گذاران و مقدار سپرده در نزدیک بانک بیشتر شود، شهرت و اعتبار و اطمینان مردم نسبت به آن بانک بیشتر خواهد شد. سومین اهمیت سپرده‌های مردم در نزد بانک‌ها در تمایل آن‌ ها برای نگهداری حواله‌های بانکی (رسیدهای بانکی) است. در واقع، اگر مردم مرتب برای دریافت وجوه خود به بانک‌ها مراجعه کنند، پولی باقی نمی‌ماند که به وسیله آن اعتبار داده شود و برعکس وقتی مردم نگهداری حواله‌های بانکی را ترجیح داده، کمتر برای تبدیل آن به وجوه نقد تمایل نشان دهند، بانک‌ها می‌توانند وام‌های جدید بیشتری واگذار کنند و همین امر باعث می‌شود که بانک‌ها به طرق مختلف مردم را جهت مراجعه به خود و سپرده‌گذاری تشویق کنند. در جهان امروز، اهمیت جذب منابع آن‌قدر برای بانک‌ها مهم و حیاتی است که رقابت بسیار شدیدی در این زمینه بین آن‌ ها ایجاد شده است. یکی از اساسی‌ترین دلایل، ارائه خدماتی هم‌چون تلفن‌بانک، فکس‌بانک، کارت‌های هوشمند و نیز ایجاد شعبه در خارج از سرزمین اصلی است. همچنین است استفاده از تکنولوژی پیشرفته، همانند دستگاه‌های خودپرداز، نقطه فروش، جلب اطمینان و توجه و تشویق بیشتر مردم برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها. در همین راستا، طی چند دهه اخیر، زمینه‌های جدیدی برای جذب بیشتر سپرده و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به مشتریان به وجود آمده است که برخی از آن‌ ها عبارتند از: بانکداری تلویزیونی، بانکداری همراه، استفاده گسترده از شبکه اینترنت و ایجاد بانک‌های مجازی و شعب مجازی بر روی این شبکه و ارائه خدمات اینترنتی مانند چک الکترونیکی و پول الکترونیکی. این موارد، نمونه های کوچک از فعالیت‌ها و اقدامات گسترده شبکه بانکی در سراسر جهان است که جهت جذب بیشتر سپرده‌های افراد حقیقی صورت‌پذیرفته است (ابونوری و سپانلو، ۱۳۸۴).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...