" دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – جدول ۲-۲ ویژگیهای مطلوب ستاندهها و پیامدها (دیموند، ۲۰۰۵) – 8 " |
“
مهمترین مسئله در بودجه ریزی عملیاتی این است که ما به دنبال شناسایی عوامل تشکیل دهنده هزینه میباشیم. ضمن اینکه اصلیترین وظیفه برای دستگاههای اجرایی در این نوع بودجه ریزی، تعیین واحد حجم کار میباشد و اگر واحد حجم کار بهدرستی تعیین نگردد، امکان استخراج هزینه تمام شده وجود ندارد. برای مثال واحد حجم کار یک دانشکده، کلاس درس و یک درمانگاه اورژانس، آمبولانس و یک بیمارستان، بیمار سرپائی و بستری شده میباشد . استخراج قیمت تمام شده یک فعالیت یا طرح و ارزیابی اقتصادی آن ها با بهره گرفتن از ابزارهای موجود، نظیر تحلیل هزینه – فایده از چگونگی تخصیص منابع بین فعالیتهای مختلف، دو وجه مشخصه بودجه عملیاتی میباشند (یوسفی نژاد، ۱۳۸۶).
حسن آبادی و نجارصراف(۱۳۸۶) بودجه ریزی عملیاتی را نوعی سیستم برنامه ریزی، هزینهیابی و ارزیابی تلقی میکنند که بر رابطه بودجه هزینه شده و نتایج مورد انتظار تأکید میورزد. بنابرین تعریف، درچهارچوب بودجه ریزی عملیاتی بخشهای مختلف اداری بر اساس استانداردهای مشخص تحت عنوان شاخص های عملکرد پاسخگو هستند و مدیران در تعیین شیوه نیل به نتایج از اختیار عمل بیشتری برخوردارند. جان مرکر(۲۰۰۲) بیان میدارد که بودجه عملیاتی تلفیقی است از برنامه عملکرد سالانه و بودجه سالانه که ارتباط این سطوح بودجهای یک برنامه را با نتایج مورد انتظار از آن برنامه نشان میدهد. این بودجه نشان میدهد که هزینه دستیابی به یک هدف یا مجموعهای از اهداف باید سطح معین و مشخصی داشته باشد.
آذر (کنفرانس بینالمللی بودجه ریزی عملیاتی،۱۳۸۶) بودجه ریزی عملیاتی را عاملی میداند که برنامه های استراتژیک را به برنامه های عملیاتی گره میزند به طوریکه بتوان منبعی به نام پول را به شکل بهینه اختصاص داد.
ستانده یا پیامد؟
موج اول بودجه ریزی عملیاتی که در سال ۱۹۴۳ آغاز شد توجه سیستمهای بودجه ریزی را از ورودی ها به ستاندهها معطوف ساخت اما موج دوم بودجه ریزی عملیاتی که در دهه ۱۹۹۰ این روش بودجه ریزی را احیا کرد پا را از این نیز فراتر نهاد و پیامدها را نیز در نظامهای بودجه ریزی لحاظ کرد(Kong,2005).
در موج دوم بودجه ریزی بر مبنای عملکرد اصطلاحی است که به سیستمهای متمرکز بر ستاندهها و نیز پیامدها اشاره دارد. ویژگیهای مطلوب این دو مفهوم در جدول ۱ آورده شده است. در حال حاضر بر سر تمرکز بر ستاندهها یا پیامدها به عنوان تاثیر ستاندهها بحث وجود دارد. این بحث در دو سطح مطرح می شود. نخست اینکه مشکلات عملی آشکاری در اندازه گیری وجود دارد. اغلب اندازه گیری پیامدها (مانند امنیت ملی بیشتر) به طور مستقیم دشوار میباشد یا اینکه پیامدها پیچیده هستند مانند حالتی که ارتباطهای درونی بین برنامه ها و زیربرنامههای مختلف وجود دارد. دوم ایناینکه در یک سطح بالاتر در مورد جوابگویی بحث وجود دارد. مدیران باید در مقابل چه چیزی پاسخگو باشند؟ در عمل ستانده آن چیزی است که سازمان می تواند بر آن اعمال کنترل کند، اما پیامد نهایی اغلب توسط عوامل بیرونی تعیین می شود که ماهیتی غیرقابل پیش بینی دارند. همچنین پیامدهای مشاهده شده را میتوان به شیوه های گوناگون تعبیر و تفسیر کرد(دیموند، ۲۰۰۵)[۹].
جدول ۲-۲ ویژگیهای مطلوب ستاندهها و پیامدها (دیموند، ۲۰۰۵)
ویژگیهای مطلوب ستاندهها
-
- باید محصول یا خدمتی باشد که به افراد یا سازمان های خارج از مؤسسه ارائه می شود.
-
- باید به وضوح قابل شناسایی و توصیف باشد.
-
- باید به منظور استفاده نهایی تولید شود نه اینکه در یک فرایند داخلی استفاده شود یا یک ستانده میانی باشد.
-
- باید در دستیابی به پیامدهای برنامه ریزی شده نقش داشتهباشد.
-
- باید تحت کنترل مستقیم یا غیرمستقیم سازمان باشد.
-
- باید بتواند درمورد عملکرد، قیمت، کیفیت و کمیت اطلاعاتی به دست دهد.
- باید اطلاعاتی به دست دهد که پایهای برای مقایسههای عملکرد در طول زمان یا با دیگر ارائهدهندگان بالفعل یا بالقوه باشد.
ویژگیهای مطلوب پیامدها
-
- باید به اندازه کافی اولویتها و اهداف دولت را منعکس کند.
-
- باید بیانگر تاثیر بر جامعه باشد.
-
- باید متمایز از استراتژی های سازمان باشد. پیامدها به تحقق استراتژیها کمک میکنند.
-
- بایدبه وضوح گروه های هدف را شناسایی کند.
-
- باید در یک چارچوب زمانی معین تحقق یابد.
-
- باید نظارت بر آن امکان پذیر باشد و موفقیت آن قابل ارزیابی باشد.
-
- باید امکان شناسایی ارتباطهای علّی بین ستاندههای سازمان و پیامدها وجود داشته باشد.
- باید تعریف آن واضح باشد تا بتوان به آسانی آن را به خارج از سازمان گزارش داد.
۲-۱-۲-۵-۶-۲ الزمات بودجه ریزی عملیاتی
برای اینکه بودجه ریزی بر مبنای عملکرد به هدف های خود دست یابد لازم است تا ملاحظاتی هنگام اجرای آن لحاظ شود. به بیان دیگر پیاده سازی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد( بودجه ریزی عملیاتی) به الزامات خاصی نیاز دارد که در صورت فراهم نبودن الزامات مذکور همواره احتمال شکست در پیاده سازی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد وجود دارد. خانم امیرخانی(امیرخانی ۱۳۸۹) برخی از مهمترین الزامات بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را این گونه بیان میکند:
- قوانین و مقررات
قوانین و مقررات بودجهای تعییین کننده چگونگی اتخاذ و گزارش تصمیم های مرتبط با هزینه هستند. پارهای از مقررات از قبیل جامعیت و سالانه بودن، از زمان ظهور بودجه ریزی مدرن که بیش از یک قرن از آن میگذرد، مورد پذیرش قرار گرفتهاند. بعضی از آنها محصول دوره های اخیر هستند.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-19] [ 04:25:00 ب.ظ ]
|