این اقدام آمریکا می‌تواند بستر ساز سیاست مورد نظر این کشور برای همراه نمودن جامعه بین‌المللی جهت اجرای عملیات زمینی مشترک در خاک سومالی علیه دزدان دریایی (که زمینه قانونی این اقدام نیز در قطعنامه ۱۸۵۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دیده شده است)

 

تام ویلکرسون کارشناس نظامی از مؤسسه‌ علوم دریانوردی امریکا می‌گویند برای پایان دادن به دزدی های دریایی در خلیج عدن و بخش غربی اقیانوس هند، آمریکا باید پایگاه های دزدان را در خاک سومالی نابود کند. (حسینی،۱۳۸۸،۱۳۸)

 

۲-۶-۱-۳ استفاده از شرکت‌های خصوصی در تامین امنیت منطقه در مقابله با دزدی دریایی برای حمایت از حمل محمولات

 

فرمانده نیروی دریایی آمریکا مستقر در منطقه اعلام ‌کرده‌است که این نیرو نمی تواند به عنوان محافظ کشتی های تجاری در مقابل دزدان عمل نماید ‌بنابرین‏ کشورها موظف به تامین امنیت کشتی های خود از طریق تعامل با شرکت های امنیتی خصوصی برای مقابله با حمله احتمالی دزدان دریایی سومالیایی می‌باشند. (حسینی،۱۳۸۸،۱۵۱)

 

الف-شرکت بلک واتر

 

اریک پرینس رئیس شرکت آمریکایی بلک واتر[۲۸] را به عهده دارد که بزرگترین و البته ناشناخته ترین شرکت امنیتی خصوصی در جهان می‌باشد، مدتی است که تفنگداران دریایی با تجربه را برای انجام ماموریتی جدید جمع‌ آوری می‌کند. این مأموریت‌ اسکورت کشتی های بازرگانی در پر خطرترین مناطق دریایی یعنی سواحل سومالی و خلیج عدن می‌باشد.

 

گام اول در انجام این مأموریت‌ هشدار دادن برای حمله به دزدان دریایی از طریق سیستم مخابراتی کشتی است.

 

گام دوم بعد از این هشدار مخابراتی، چندین گلوله به هوا شلیک می شود تا هشدار کامل شود.

 

گام سوم اگر هیچکدام از این کارها فایده ای نداشت، دو فروند بالگردی که برای آن کشتی آماده انجام مأموریت‌ هستند، وارد عمل می‌شوند. (حسینی،۱۳۸۸،۱۵۱)

 

ب- دفتر دریانوردی بین‌المللی(IMB)

 

شرکت دیگری که به ارائه خدمات امنیتی اقدام می‌کند “دفتر دریانوردی بین‌المللی” می‌باشد که مقر آن در کوالالامپور و لندن می‌باشد. لازم به ذکر است که اکثر اخبار مربوط به ربوده شدن کشتی‌ها، معمولاً در اولین ساعات ربایش توسط این شرکت بر روی سایت های خبری قرار می‌گیرد. نیروهای این شرکت که از بازنشستگان پلیس اسکاتلندیارد و نظامیان حرفه ای بریتانیایی هستند همه نوع خدمات از تامین امنیت کشتی های از طریق مستقر کردن نیروی حرفه ای بر روی عرشه ها تا تبادل باج درخواستی کشتی های ربوده شده با دزدان دریایی ارائه می نمایند.

 

        1. گروه ثابت دریایی ناتو

مشارکت گروه ثابت دریایی ناتو موسوم به “گروه عملیاتی ضد دزدان دریایی ناتو در سواحل سومالی” برای اولین بار در دیدار غیر رسمی وزرای دفاع ناتو در نشست بوداپست(۸-۹ اکتبر سال ۲۰۰۸) مطرح و منصوب شد و این سازمان از تاریخ ۲۴ اکتبر تا ۱۲ دسامبر در عملیات مبارزه با دزدان دریایی به طور مستقل حضور پیدا کرد. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که جایگزین هیات سابق نیروی دریایی شده بود با گروهی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی برای تضمین ارسال کمک های غذایی به سومالی در این آب ها فعال شد و برای مأموریت‌ این سازمان، همچنان با ۵ کشتی جنگی سیار به عملیات گشت زنی در آب های سومالی مشغول است ضمن این که از آن جا به دیگر مناطق جهان هم سرکشی می‌کند. (نظافت ،۱۳۸۸،۲۶۸)

 

        1. نیروی وظیفه ۱۵۰ تحت فرماندهی فرانسه

تشکیل این نیرو ها در آب های سومالی معطوف به درخواست اولیه فرانسه و درخواست این کشور برای تشکیل پلیس دریایی بامشارکت کشورهای دیگر در آب های سومالی بود. دزدیده شدن اولین کشتی دریایی فرانسه در ماه ژوئن سال۲۰۰۸ سبب شد تا این کشور برای اسکورت کشتی های تجاری خود ناوهای جنگی ‌به این منطقه اعزام کند. دولت فرانسه با این استدلال که دزدی دریایی به یک صنعت جنایی در آب های سومالی تبدیل شده تلاش زیادی در بسیج جهانی انجام داد ضمن این که با چند ناو جنگی برای محافظت از کشتی های باری خود اقدام نمود.(نظافت ،۲۶۸،۱۳۸۸)

 

        1. نقش اتحادیه اروپا

بروز پدیده دزدی دریایی در سواحل سومالی به عنوان تهدید جدی علیه منافع کشورهای اروپایی، فرصت مغتنمی را برای اتحادیه اروپا جهت ایفای نقش فعالتری در مسایل امنیتی جهانی فراهم آورده و از طرف دیگر زمینه را برای مانور ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای آسیایی به ویژه چین و هند که درصدد ایفای نقش فعالی در مبارزه با دزدی دریایی می‌باشند، چندان باز نگذارد . (حسینی،۱۳۸۸،۱۵۳)

 

اتحادیه اروپایی با فرستادن شش ناو جنگی به نزدیک آب های سومالی در ۸ دسامبر ۲۰۰۸، در منطقه حضور پیدا کرد. مأموریت‌ این ناوها حفاظت از کشتی های حمل مواد غذایی برنامه جهانی غذا و دیگر کشتی های تجاری و مبارزه با دزدان دریایی اعلام شد (نظافت،۱۳۸۸،۲۵۴)

 

۲-۶-۱-۶-۱ اقدامات اتحادیه اروپایی برای مشارکت در حل بحران دزدی دریایی در سومالی

 

الف) اقدامات حمایتی (مادی و معنوی)

 

کنفرانس کمک کنندگان به سومالی در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۰۹ در بروکسل که با حضور مقامات ارشد اتحادیه اروپایی، دبیر کل سازمان ملل، سران اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی، فرماندگان حافظ صلح اتحادیه آفریقا در سومالی و ناوگان ضد دزدان دریایی اتحادیه برگزار شد این کنفرانس که هدف جمع‌ آوری میزان ۲۶۰ میلیون یورو را مد نظر قرار داده بود بنا بر اظهارات کریستینا گالاج سخنگوی وزرای خارجه اتحادیه موفق شده مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو را از شرکت کنندگان جلب کند. ( نظافت، ۱۳۸۸،۲۵۸)

 

ب) مأموریت‌ مدنی

 

اتحادیه و اعضای این سازمان،به طور خالص در قالب برنامه توسعه سازمان ملل متحد[۲۹] برای بهبود اوضاع امنیتی در سومالی کمک می‌کنند. اتحادیه در خصوص آموزش پلیس سومالی بر اساس رویه مندرج در برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام موافقت ‌کرده‌است. علاوه بر این، اتحادیه کمک های مالی و ظرفیت ساز را جهت مأموریت‌ حفظ صلح اتحادیه آفریقا[۳۰]ارائه می‌کند. تا کنون ۱۵ و نیم میلیون یورو از تسهیلات مربوط به حفظ صلح آفریقا برای سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ اعطا شده و پرداخت شد. مبلغ ۵/۴ میلیون یورو هم تحت برنامه ایجاد ثبات از طریق مأموریت‌ حفظ صلح اتحادیه آفریقا به صورت جداگانه داده شده است

 

اتحادیه ضمن فرا خواندن همه احزاب و گروه ها به وحدت نظر در سومالی از دولت این کشور خواست تا نهادهای جدید دموکراتیک را از طریق رفراندم تا پایان دوره ۲۰۱۱ ایجاد کند. همچنین در راستای استراتژی کمک به سومالی برای دوره ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ مبلغ ۸/۲۱۵ میلیون یورو را در نظر گرفت و مقرر داشت تا در سه حوزه مشخص دولت، آموزش و توسعه مناطق روستایی هزینه شود. (نظافت، ۲۶۲،۱۳۸۸)

 

ج) عملیات آتلانتا

 

در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۰۸ میلادی (۲۱ آبان ماه ۱۳۸۷ هجری شمسی) وزیران دفاع و امور خارجه ۲۷ کشور اروپایی تصمیم گرفتند برای مبارزه با دزدان دریایی در قالب نیروی دریایی مشترک تحت عنوان “عملیات آتلانتا” کشتی های جنگی خود را به منطقه شاخ آفریقا بفرستند.

 

(حسینی،۱۳۸۸،۱۵۳)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...